Vad ingår i hyran? Vad får du som hyresgäst tillbaka och vad är det som påverkar hyresnivån?
Exempel på vad som ingår i de olika delarna:
Fastighetsskötsel
- Yttre skötsel som snöskottning, sandning, gräsklippning, skötsel av rabatter med mera
- Inre städning av trapphus, tvättstugor och andra gemensamhetsutrymmen
- Kostnader för sotning
- Kostnader för brand och skadedjursbekämpning
- Fastighetsförsäkringar
- Trygghetsjour
Underhåll och reparationer
- Underhåll innebär att det som är slitet eller trasigt byts ut
- Reparation av skador såväl i lägenheten som i gemensamma utrymmen
El, vatten, uppvärmning och sophämtning
Den största delen av kostnaderna går till el, vatten, uppvärmning och sophämtning.
Den höga uppvärmningskostnaden beror till stor del på att vi bor i ett klimat med
långa och kalla vintrar.
Administration
- Personalkostnader
- IT
- Ekonomisk förvaltning
- Kommunikation
Hur bestäms hyran?
Hyran för din bostad hos Kirunabostäder fastställs genom årliga förhandlingar mellan Kirunabostäder och Hyresgästföreningen.