Frågor & svar

Kategori

Inget resultat hittades.

Söka bostad

  • Kostar det något att stå i Kirunabostäders bostadskö?

    Nej det kostar inget att stå i Kirunabostäders bostadskö. Det enda du behöver komma ihåg är att logga in på Mina sidor minst en gång per år för att behålla dina köpoäng. 

  • Varför kan jag inte logga in på webbplatsen?

    Om du inte kan logga in på webbsidan kan du ha skrivit personnumret i fel format. För att logga in måste du skriva personnumret med 12 siffror i formatet ÅÅÅÅMMDDNNNN.

    Om lösenordet är felaktigt, använd länken Glömt lösenord. Förutsatt att du har en e-postadress registrerad samt har valt e-post som kontaktsätt så skickas ett nytt lösenord till dig. Du kan även kontakta bostadsförmedlingen på telefon 0980-708 50. 

    Om du inte loggat in och uppdaterat din köplats under de senaste 12 månaderna, finns du inte kvar som sökande.

     

  • Hur går det till att söka bostad?

    Om du vill söka bostad hos Kirunabostäder börjar du med att registrera dig i vår bostadskö. Det gör du enkelt via webbsidan eller genom att ringa till bostadsförmedlingen. När du fått dina inloggningsuppgifter kan du anmäla ditt intresse på lediga lägenheter på webbsidan.

  • Hur uppdaterar jag min kötid?

    Du uppdaterar din kötid genom att logga in på vår webbsida med personnummer och lösenord. Du måste logga in en gång per år för att behålla din plats i kön. Om du exempelvis loggade in senast den 1 mars måste du logga in senast 28 februari nästkommande år för att behålla dina köpoäng.

  • Hur får jag ett nytt lösenord?

    Om du har glömt ditt lösenord kan du klicka på länken Glömt lösenord under inloggning på webbsidan. Ett nytt lösenord skickas  till din e-postadress. Om du inte har någon e-postadress registrerad eller om du valt brev som kontaktsätt måste du kontakta bostadsförmedlingen på telefon 0980-708 50 för att få ett nytt lösenord.

  • Hur anmäler jag mig som sökande?

    Klicka på Registrera dig som bostadssökande, fyll i samtliga uppgifter och klicka i att du godkänner avtal. Lösenord väljer du själv.

    Du kan inte använda en e-postadress som redan finns registrerad i vårt system på exempelvis en annan familjemedlem. Du måste ha fyllt 16 år för att kunna registrera dig som sökande.

  • Hur loggar jag in på Mina Sidor?

    Du loggar in genom att klicka på rubriken Logga in högst upp till höger på startsidan. Logga in med ditt personnummer i formatet ÅÅÅÅMMDDNNNN och det lösenord som du fått tilldelat. Lösenordet hittar du på din hyresavi om du är hyresgäst hos Kirunabostäder.

    Om du har glömt ditt lösenord kan du få ett nytt skickat till dig genom att klicka på länken Glömt lösenord förutsatt att du valt e-post som kontaktsätt.

    Du kan även kontakta bostadsförmedlingen på telefon 0980-708 50, så får du ett nytt lösenord skickat med post.

  • Hur söker jag bland Kirunabostäders lediga lägenheter?

    Alla lediga bostäder publiceras på vår webbsida. För att kunna anmäla intresse på Kirunabostäders lediga bostäder måste du vara registrerad som bostadssökande. Du registrerar dig enkelt här på webbsidan genom att klicka på Logga in på startsidan eller genom att ringa vår bostadsförmedling på telefon 0980-708 50.

    Observera att du måste fyllt 16 år för att kunna registrera dig i bostadskön.

     

In- och utflyttning

  • Vilken dag är det inflyttning?

    Inflyttning

    Tillträde till lägenheten får du tidigast klockan 12.00 den första vardagen i den månad ditt hyreskontrakt börjar gälla.

    Tidigare inflyttning 

    Eventuell tidigare inflyttning är alltid en överenskommelse mellan den gamla och den nya hyresgästen. Överenskommelsen sker innan kontraktskrivning. Hyresgästen som flyttar ut måste lämna in nycklarna till Kirunabostäder. Vid tidigare inflyttning tar du själv över ansvaret för att kontrollera att städningen av bostaden är godkänd. Om ytterligare städning behövs får du själv stå för arbete och kostnader.

  • Hur lång är uppsägningstiden för min bostad?

    Uppsägningstiden är tre kalendermånader. 

    Exempel: 
    Säger du upp ditt hyresavtal den 15 september är uppsägningstiden oktober, november och december. Ditt hyresavtal upphör att gälla den 31 december.

    Undantag gäller dödsfall eller vid flytt till boende inom Kiruna kommun som anvisats av socialförvaltningen. 

    Under uppsägningstiden måste du betala hyra precis som vanligt.

    Om du ska flytta måste du skicka in en skriftlig uppsägning till Kirunabostäder. Om du även hyr garage, parkeringsplats, förråd eller liknande hos Kirunabostäder, upphör dessa kontrakt automatiskt vid uppsägning av bostadskontrakt.

  • Vem sköter visning av lägenheten som jag sagt upp?

    När din uppsägning är registrerad och lägenheten annonseras för uthyrning är du som hyresgäst skyldig att visa lägenheten på lämplig tid. Om du inte har möjlighet att visa lägenheten, kontakta bostadsförmedlingen så hjälper vi dig.

  • Var lämnar/hämtar jag nycklarna?

    Nycklarna ska lämnas till bostadsförmedlingen, på Gruvvägen 3, senast klockan 12.00 på avflyttningsdagen. Tänk på att om den 1:a infaller på en helg/helgdag så sker in- och avflyttning på nästkommande vardag.

    Exempel:
    Den 1 mars infaller på en lördag. In- och utflytt blir då på måndag den 3 mars.

  • När besiktas lägenheten?

    Lägenheten besiktas under uppsägningstiden. Din kvartersvärd kommer att kontakta dig för att komma överens om en tid för besiktning. Du bör vara hemma vid besiktningen. Kirunabostäder går inte in i din lägenhet utan din tillåtelse.

    Om det visar sig att det finns skador i lägenheten som du själv orsakat kan du få betala för dessa. Efter besiktningen får du ett besiktningsprotokoll som visar om det finns något i lägenheten som du själv måste göra något åt innan du flyttar. Tänk på att meddela eventuella skador som är dolda av möbler, mattor med mera vid besiktningen. Efter det kan en ny besiktning genomföras.

    När du flyttar ska eventuella kostnader vara reglerade, i annat fall kan du komma att få en faktura från Kirunabostäder när du flyttat ut från lägenheten.

  • Kan jag flytta in före kontraktet börjar gälla?

    Eventuell tidigare inflyttning är alltid en överenskommelse mellan den gamla och den nya hyresgästen. Överenskommelsen sker innan kontraktskrivning. Hyresgästen som flyttar ut måste lämna in nycklarna till Kirunabostäder. 

     

Mitt boende

  • Var finns mitt förråd?

    Oftast finns förråden i källaren, på vinden eller i ett hus på gården. I de flesta fall ingår ett förråd till din lägenhet i hyran om inte ditt hyreskontrakt säger någonting annat. I vissa områden finns möjlighet att hyra extra förråd om så önskas. Om du är osäker på var ditt förråd finns - kontakta din kvartersvärd.

  • Får jag ha husdjur i Kirunabostäders lägenheter?

    Ja, det är tillåtet att ha husdjur i Kirunabostäders lägenheter (om inte annat anges i ditt hyreskontrakt) så länge du följer de lagar och förordningar som finns för djurhållning. För vissa giftiga djur som till exempel spindlar och ormar krävs tillstånd från Länsstyrelsen

    Tänk på att du är ansvarig för att ditt djur inte stör andra boende genom höga ljud eller obehaglig lukt inomhus. Kom ihåg att plocka upp efter ditt husdjur när du rastar det i Kirunabostäders bostadsområden.

  • Jag har fått kryp/insekter i min lägenhet - Vad gör jag?

    Får du problem med skadedjur i din bostad är du skyldig att direkt kontakta oss. Det är viktigt att du gör det så att inte skadedjuren sprids till dina grannar i huset. Saneringen är kostnadsfri för dig som hyresgäst.

    Skadedjur kan till exempel vara silverfiskar, myror, pälsängrar, råttor och möss. På Nomors webbplats, hittar du information om skadedjur och hur de bäst bekämpas.

  • Jag fryser - Vad gör jag?

    I Kirunabostäders lägenheter ska temperaturen vara 20-21 grader. Om du tycker att det är kallt i din bostad, mät temperaturen innan du gör en felanmälan. Placera en termometer mitt i ett rum för att den ska visa lägenhetens faktiska temperatur. 

    Ligger temperaturen under 20 grader kan det bero på flera saker. Till exempel kan vädret ha slagit om snabbt och värmesystemen inte hunnit ställa om. Det kan också bero på att det finns luft i elementet eller att ventilen i termostaten har fastnat i stängt läge. En annan orsak kan vara stora möbler eller gardiner som hänger framför elementet, vilket gör att värmen inte sprids i rummet.
  • Jag har tappat mina nycklar - Vad gör jag?

    Om du tappat lägenhetsnyckeln ska du göra en polisanmälan och kontrollera om nycklarna lämnats in hos polisens hittegodsavdelning.

    Kirunabostäder har inga extranycklar till din bostad. Vi rekommenderar att du som hyresgäst lämnar en uppsättning nycklar till en nära vän eller släkting, så att du kan komma in i din bostad om du tappar bort nycklarna.

    Om du blir utlåst, dag- eller kvällstid, ring Securitas på telefon 0980-812 86. Kostnaden för cylinderbyte, samt eventuella merkostnader får du själv betala. 

  • Var hittar jag mitt lägenhetsnummer?

    Lägenhetsnumret hittar du i ena övre hörnet på utsidan av din ytterdörr. Du kan också hitta lägenhetsnummer på ditt kontrakt, under ”Hyresobjekt”.

  • Vad händer om jag tar sönder något i min bostad?

    En olycka händer så lätt. Skador som beror på egen oaktsamhet ansvarar du själv för och du får själv stå för kostnaden. Vid sådana händelser är det viktigt att du som boende har en hemförsäkring. När du felanmäler skadan ska du meddela om det är du som orsakat den. Reparatören som kommer till lägenheten gör en bedömning om hur skadan gått till och om det är du eller Kirunabostäder som ska stå för kostnaden.

    Exempel på skador som uppkommit genom egen oaktsamhet och som du själv får stå för kan vara:

    - Spräckt tvättställ eller wc
    - Spräckt spisplatta
    - Trasiga hyllor/fack i kylskåp på grund av överbelastning
    - Skador på innerrutor till fönster
    - Handtag på ugn/kyl/frys som lossnat på grund av ovarsam hantering
    - Eluttag som stötts emot och lossnat från vägg

    Vid elfel eller problem med vitvaror, tänk på att alltid kontrollera/byta dina säkringar själv då detta åligger hyresgästen. Du ska också själv rensa avlopp i möjligaste mån samt byta förbrukningsmaterial som glödlampor och lysrör.

     

  • Hur bokar jag tvättstuga?

    Du kan boka tvättid på listor eller bokningstavlor som finns i tvättstugan. I några områden kan du boka tvättstuga digitalt.

    Följ noga de regler som gäller i din tvättstuga och kom ihåg att städa efter dig. Rengör tvättmedelsfack, luddfilter i torktumlaren, golvbrunnen och golvet kring de maskiner som du använt.

    Respektera bokade tvättider och lämna tvättstugan så nästa hyresgäst kan påbörja sin tvättning i tid.

     

     

Hyra och hyreskontrakt

  • Hur betalar jag hyran?

    Hela hyran betalas i förskott och ska vara Kirunabostäder tillhanda senast den sista vardagen i varje månad. Hyresavierna skickas ut cirka två veckor innan hyran ska vara betald. 

    Det är mycket viktigt att hyran betalas i tid. Hyran ska vara hyresvärden tillhanda senast förfallodatum. Vid försenad hyra skickas ett krav ut. Om man upprepade gånger varit sen med hyresinbetalningen kan detta leda till uppsägning och det kan också påverka möjligheten att få annan bostad inom Kirunabostäder.

    Du kan betala hyran via e-faktura. Anmälan gör du via din internetbank.

    Du kan även betala hyran via autogiro. Anmälan gör du via blankett på webbsidan eller hos bostadsförmedlingen.

  • Hur bestäms hyran?

    Hyran för din bostad hos Kirunabostäder fastställs genom årliga förhandlingar mellan Kirunabostäder och Hyresgästföreningen.

     

  • Varför har jag fått påminnelse på hyran?

    Hyran ska betalas i förskott och vara Kirunabostäder tillhanda senast den sista i varje månad. Om hyran inte betalas i rätt tid får du en påminnelse med en avgift på 50 kronor. När påminnelsen förfallit och hyran fortfarande inte är betald skickar vi ut ett inkassokrav med en avgift på 160 kronor. 

    Saknad hyresavi är inte en godtagbar ursäkt för sen hyresinbetalning. Hyresavin i sig är en påminnelse om att hyran ska betalas och en extra service som Kirunabostäder tillhandahåller. Skyldighet att skicka avi föreligger endast då beloppet ändrats vid hyreshöjning.

    Kom ihåg att du kan hitta OCR-nummer, belopp och bankgironummer på Mina sidor.

  • När dras autogirot?

    Hyran dras från ditt konto den sista varje månad. Endast en dragning görs och pengarna bokas bankdagen innan dragningsdagen. Du måste alltså ha täckning på kontot båda dagarna. Om den sista infaller på en lördag eller söndag dras hyran på måndagen men pengarna bokas på fredagen.

    Om täckning saknas när autogirot dras måste man göra en manuell inbetalning.

    Begäran om autogiro behandlas per kvartal. Om du redan fått avier för en period börjar autogirot fungera efter att du betalat den sista avin manuellt.

    Om man vill säga upp sitt autogiro ska det göras till respektive bank.

  • Får jag hyra ut i andrahand?

    Om du inte ska bo i din bostad under en begränsad tid kan du hyra ut den i andra hand. Giltiga orsak för andrahandsuthyrning kan exempelvis vara studier, tillfälligt arbete på annan ort eller om du vistas på sjukhus eller annan vårdinrättning. Du har även rätt att upplåta din hyresrätt i andra hand under tolv månader, vid ett tillfälle, för att provbo under äktenskapsliknande förhållanden med namngiven person.

    Läs mer om andrahandsuthyrning.

Seniorboende

  • Hur ställer jag mig i kö till seniorboende?

    Vi har en separat kö för seniorboendet på Thulegården. Kontakta bostadsförmedlingen på telefon
    0980-708 50, så hjälper vi dig att ställa dig i kö för seniorboende.

  • Hur gammal måste jag vara för att få ställa mig i kö till seniorboende?

    Du ska vara 55 år fyllda för att kunna ställa dig i kö till seniorboende.

     

Bra att veta om mitt boende

  • Får jag sätta upp egen parabol?

    Ja, så länge du sätter upp den i enlighet med Kirunabostäders regler för parabolantenner. Parabol får endast monteras på stag på balkong. Hela parabolen måste vara upphängd innanför balkongräcket. Parabolen får inte vara monterad på utsidan av balkongen eller vara fastsatt i husets fasad. Om du vill sätta upp en parabolantenn i anslutning till din bostad måste du kontakta din kvartersvärd för ett skriftligt godkännande. 

     

     

  • Vad gäller vid snöröjning?

    Snöröjning påbörjas då snödjupet uppmäter 7 centimeter. Det gäller även när drivsnö och modd uppnått samma mått. 

    Tänk på att inte parkera bilen på gården. Om ”snösvängen” inte tar sig in på grund av blockerande föremål, vänder den och lämnar området oplogat. 

    Vid entrédörrar, sophus samt hissdörrar sköter Kirunabostäders egen personal skottningen. Motorvärmarplatsen ska skottas av hyresgästen själv.

    Läs mer om snöröjning

  • Hur skyddar jag mig mot brand?

    För att skydda oss mot brand måste entréer, trapphus, vinds- och källargångar hållas fria från föremål. Det gäller allt till exempel cyklar, barnvagnar, rullstolar, rullatorer, blomkrukor, kartonger, leksaker och skräp. 

    Föremål i trapphuset kan försvåra utrymning och hindra räddingstjänstens angreppsväg. Slangen kan trassla in sig i en cykel och rökdykare kan snubbla på en barnvagn. Föremål i trapphus är en brandrisk i sig. Utan något att elda, kan det inte uppstå bränder.


    Testa brandvarnaren

    Testa din brandvarnare i lägenheten med jämna mellanrum. Du testar den genom att trycka in testknappen. Hör du en larmsignal fungerar den. Om den inte larmar, gör du en felanmälan så fixar vi ett nytt batteri eller en ny brandvarnare till dig.

    Läs mer om brandsäkerhet här.

  • Finns det bredband?

  • Finns det kabel-tv?

    Våra fastigheter i centrala Kiruna är anslutna till Com Hem, som erbjuder digital-TV med ett varierat utbud. Förutom 10 kanaler som ingår i grundutbudet har du tillgång till cirka 60 digitala tv-kanaler som du kan välja mellan. Du kontaktar själv Com Hem/Telenor om du vill utöka ditt kanalutbud eller om du har problem med TV-sändningen.

  • När ringer jag störningsjouren?

    Om du blir störd av en granne ska du i första hand ta kontakt med din störande granne direkt. Om grannen ändå inte upphör att störa dig kontaktar du störningsjouren på telefon 0980-812 86. Tala om namn, adress och telefonnummer, vad som händer och vem som stör dig. En hyresgäst som återkommande stör sina grannar kan förlora rätten till lägenheten.

    Exempel på störningar kan vara:

    Någon spelar musik på mycket hög volym.

    En hund skäller högt och länge.

    Någon använder tvättmaskin eller duschar mitt i natten.

    Någon bankar, borrar eller spikar sent på kvällen.

  • Hur sorterar jag mina sopor?

    I våra bostadsområden finns olika möjligheter till sopsortering. I några områden kan du endast slänga hushållssopor och i andra områden finns även sortering för glas, metall och plast. Kontakta din kvartersvärd om du har frågor angående sopsorteringen i ditt område eller läs mer här.