Här kan du få svar på vanliga frågor om e-faktura.
Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?
En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du se i internetbanken och den ser ut precis som en pappersfaktura.
Hur ansluter jag mig till e-faktura?
Det är bekvämt att betala hyran via e-faktura. Du ansluter dig till e-faktura via din egen internetbank.
Tänk på att du själv måste stå för hyresavtalet hos oss för att kunna använda tjänsten e-faktura.
Om du hyr lägenhet hos oss ansluter du dig till Kirunabostäder AB.
Du som hyr bilplats på Björkplan, Tallplan och Kvarter 1 ansluter dig till Kirunabostäder AB, KNAB. (Då får du fakturan från Kiruna Näringsfastigheter.)
Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera om du har fått e-fakturor för betalning hos din internetbank. Vissa banker erbjuder sms-avisering och mailavisering. Kontakta din bank för att fråga om möjligheten finns.
Får jag pappersfaktura?
Nej, när du anmält dig till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.
Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfakturan.
När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank behöver du bara kontrollera uppgifterna och godkänna. Banken ser till att räkningen betalas på förfallodagen.
När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura, får du en påminnelse via brev.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.