Betala hyran

Bild

Som hyresgäst hos Kirunabostäder kan du välja att betala din hyra på det sätt som passar dig bäst, de smidiga alternativen med digital brevlåda, e-faktura eller autogiro alternativt med traditionell pappersavi.​

Det är viktigt att hyran betalas i tid - senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Om du inte betalar hyran i tid riskerar du att förlora ditt hyreskontrakt. Du får hyresavin från oss i god tid. Om du inte hittar din hyresavi eller av någon anledning skulle bli efter med hyran är det viktigt att du genast kontaktar vår kundservice på telefon 0980-708 50. Tänk på att du alltid ansvarar för att hyran ska betalas i tid. Du kan hitta information som till exempel bankgiro- och OCR-nummer under Mina sidor.

Hela hyran betalas i förskott och ska vara Kirunabostäder tillhanda senast den sista vardagen i varje månad.

Kivra

Om du är ansluten till den digitala brevlådan Kivra får du hyresavin dit i stället för i din fysiska brevlåda. Du kan alltid göra ett aktivt val hos Kivra Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. om du vill att hyresfakturan ska komma i din fysiska brevlåda.

E-faktura

Det är bekvämt att betala hyran via e-faktura. Du ansluter dig till e-faktura via din egen internetbank.

Fördelen med e-faktura är mer bekvämlighet och mindre risk för missade förfallodagar jämfört med pappersfakturor. E-faktura är även ett mer miljövänligt alternativ utan papper, tryck eller transporter.

Tänk på! Du måste själv stå för hyresavtalet hos oss för att kunna använda tjänsten e-faktura.

Om du vill avanmäla e-faktura så gör du en avanmälan i din internetbank.

Autogiro

Du kan enkelt och bekvämt betala din hyra via autogiro. Autogiro är kostnadsfritt och innebär att hyran dras automatiskt från ditt konto den sista vardagen i månaden. Du kan lita på att din hyra alltid betalas i tid - även när du är bortrest. Det enda du måste se till är att det finns pengar på ditt konto på förfallodagen. Du får som vanligt din avi hemskickad med hyresbelopp och förfallodag.

Om täckning saknas när autogirot dras måste du göra en manuell inbetalning.

F​ör att kunna använda tjänsten behöver du göra en autogiroanmälan via blankett eller konta​​​​kta kundservice. Ansökan skickas till Kirunabostäder via post eller lämnas in i vår kundservice.​

Tänk på! I regel behandlas begäran om autogiro per kvartal, det vill säga om du redan har fått avier hemskickade för innevarande kvartal så kommer ditt autogiro att börja fungera från och med kommande kvartal.

Om du vill avanmäla autogiro ska du kontakta din bank.

Om du har några frågor kring betalning av hyra kontakta vår kundservice på telefon 0980-708 50 eller via e-post info@kirunabostader.se.

Bilplatsavier från Kirunabostäder och Kiruna Näringsfastigheter

I de flesta av våra bostadsområden är det Kirunabostäder som äger, hyr ut och fakturerar hyresavier för hyrda bilplatser.

I våra nya områden samt renoverade parkeringsytor, såsom Kvarter 1 och Tallplan, är det Kirunabostäders dotterbolag, Kiruna Näringsfastigheter, som är hyresvärd för områdets bilplatser. För dig som hyr bilplats i dessa områden innebär det att hyresavin för bilplatsen kommer från Kiruna Näringsfastigheter.

Även när Kiruna Näringsfastigheter är hyresvärd hanteras alla ärenden gällande bilplatserna av Kirunabostäder, till exempel när du söker bilplats eller gör en felanmälan.


Senast uppdaterad •
Fråga oss!