Vad händer om jag tar sönder något i min bostad?

En olycka händer så lätt. Skador som beror på egen oaktsamhet ansvarar du själv för och du får själv stå för kostnaden. Vid sådana händelser är det viktigt att du som boende har en hemförsäkring. När du felanmäler skadan ska du meddela om det är du som orsakat den. Reparatören som kommer till lägenheten gör en bedömning om hur skadan gått till och om det är du eller Kirunabostäder som ska stå för kostnaden.

Exempel på skador som uppkommit genom egen oaktsamhet och som du själv får stå för kan vara:

- Spräckt tvättställ eller wc
- Spräckt spisplatta
- Trasiga hyllor/fack i kylskåp på grund av överbelastning
- Skador på innerrutor till fönster
- Handtag på ugn/kyl/frys som lossnat på grund av ovarsam hantering
- Eluttag som stötts emot och lossnat från vägg

Vid elfel eller problem med vitvaror, tänk på att alltid kontrollera/byta dina säkringar själv då detta åligger hyresgästen. Du ska också själv rensa avlopp i möjligaste mån samt byta förbrukningsmaterial som glödlampor och lysrör.

Sidans namn används som frågan, och kommer att dyka upp som rubriken för plusboxen.
Det som anges i fältet Svar kommer att dyka upp i plusboxens innehåll.

Glöm inte att ange kategori för Frågan och Svaret. Frågor och Svar som saknar kategori kommer inte att dyka upp i FAQ-appen.
Ange kategori genom att högerklicka på sidan, välj Egenskaper -> Metadata. Välj sedan kategori under metadatat: Frågor och Svar - kategori.
Man kan använda en befintlig kategori eller skapa en egen kategori. Kategorier kan även ärvas.