Felanmälan via webb ur funktion

Just nu går det inte att göra felanmälan till oss via Mina sidor. Vid felanmälan ring oss på 0980-708 50, knappval 1, mellan klockan 7.00-11.00 och 12.00-15.00. Vid akuta fel efter kontorstid ring 073-270 55 00. På landsbygden (Svappavaara, Vittangi, Övre Soppero och Karesuando) 0980-703 17. Vi beklagar detta och ber om överseende tills problemet är åtgärdat.

Ärenden & lösningar

Kategori

Inget resultat hittades.

Hall

  • Byta säkring

    En trasig säkring/propp är oftast skälet till att strömmen inte fungerar. Om strömmen går bör du kontrollera säkringsskåpet i din lägenhet. Du ser att en säkring är trasig på att en liten metallbit fallit ned i "fönstret" i säkringens framsida. Skruva ur den trasiga och sätt i en ny med samma beteckning. Säkringar kan du köpa i närmaste livsmedelsaffär.

    Går säkringen sönder direkt igen bör du kontrollera om det kan vara fel på någon elektrisk utrustning i din lägenhet. Är lägenheten utrustad med automatsäkringar behöver du bara återställa den säkring som löst ut. 

    Är säkringarna i ditt säkringsskåp hela och strömmen fortfarande är borta, kan felet bero på att en huvudsäkring har gått sönder. Anmäl då felet, om det inträffar under dagtid, till vår felanmälan på telefon 0980-708 50. Om felet uppstår under kvällstid eller under helgen kontaktar du vår jour på telefon 073-270 55 00. Om du bor på landsbygden ringer du till jouren på 0980-703 17.

  • Piper brandvarnaren?

    Om brandvarnaren piper oregelbundet är det dags att byta batteri eller hela brandvarnaren. 

    Kontakta felanmälan så hjälper vi dig.

  • Problem med internetanslutning Telenor?

    Till Telenor gör du felanmälan på telefon 0770-777 000 alla dagar kl. 8.00–22.00. Kom ihåg att ha uttagsnumret till hands vid felanmälan.

Kök

  • Rengör fläktfiltret

    För att fläkten ska fungera så bra som möjligt bör du rengöra fläktfiltret minst en gång i månaden. Filtret kan i vissa fall rengöras i diskmaskin. Läs i bruksanvisningen och se om det är möjligt. Annars gör du rent filtret genom att diska det för hand med hett vatten och diskmedel.

    Tips! Lägg filtret i långpannan med hett vatten och diskmedel över natten, spola sedan ur ordentligt.

    Om filtret är trasigt kan du göra en felanmälan så får du ett nytt.

  • Avfrosta frysen

    Frosta av frysen regelbundet. Tjocka lager is ger dig dyra elräkningar. Isen ska tina bort vid avfrostningen, hacka aldrig bort isen! Ställ en ugnsplåt eller annat kärl under frysen för att samla upp vattnet. Torka ur frysen ordentligt efteråt då kvarvarande fukt påskyndar isbildning. 

  • Belysning i kyl, frys och ugn

    Om lampan inte lyser i kyl, frys, ugn eller köksfläkt ska du själv byta ut den. 

  • Stopp i avloppet?

    Stopp i avloppet kan du själv avhjälpa med av en vaskrensare med gummisug. Om det inte hjälper ska du göra en felanmälan.

  • Droppande kran?

    Om kranen droppar eller läcker ska du felanmäla det till oss på en gång. Felanmälan gör du enkelt via Mina sidor.

Badrum

  • Droppande kran eller rinnande toalettstol?

    Om kranarna droppar/läcker eller har du en rinnande toalettstol ska du felanmäla det till oss på en gång. 

  • Stopp i avloppet

    Om det blir stopp i tvättstället bör du själv kontrollera silen och vattenlåset innan du felanmäler.

    Om det blir stopp i golvbrunnen bör du själv rensa bort hår och dylikt på och under gallret i golvbrunnen innan du felanmäler. Golvbrunnen i badrummet går ofta att öppna i botten eller lyfta upp så du kommer åt hårtussar och liknande.

    Om vattnet rinner undan dåligt kan du använda en vaskrensare och pumpa i bottenventilen på avloppet. Du kan också använda en strumpsticka som hjälpmedel för att rensa ur bottenventilen på tvättstället.

    Använd inte kaustiksoda i avloppet och tänk på att inte spola ner sanitära artiklar i toaletten!

Sovrum

  • Ohyra?

    Ser du eller misstänker du att du drabbats av skadedjur i lägenheten ska du genast felanmäla det till oss. 

Vardagsrum

  • Tröga lås?

    Smörj själv tröga balkongdörrlås och spanjoletter med 5:56, symaskinsolja eller liknande.

  • Problem med internetanslutning Com hem?

    Om du har problem med din internetanslutning ska du felanmäla det direkt till Com Hems kundtjänst på telefon 90 222. Var beredd att uppge namn och adress vid kontakt med supporten.